Tijdens een bezoek aan Biltmore Estate in Ashville, North Carolina VS, zag ik in een van de ruimtes een schilderij van Frederick Law Olmsted hangen uit 1895. De tuinen rondom het landhuis, dat tussen 1889 en 1895 is gebouwd onder toezicht van George Vanderbilt, zijn door Olmsted ontworpen.
Op het informatiekaartje bij het schilderij stond dat de Biltmore tuinen zijn laatste grote project waren geweest, zijn gezondheid liet hem in die tijd steeds vaker in de steek. Om die reden poseerde Olmsted liever niet maar George Vanderbilt had erop gestaan nog even te blijven om hem te laten schilderen door de bekende Amerikaanse schilder John Singer Sargent.
Ik vond (en vind) het schilderij niet bijzonder mooi maar de tuinen wel. Daarom kocht ik in de museumwinkel de geweldige biografie over Olmsted, ‘A Clearing in the Distance’ van Witold Rybczynski, Amerikaans professor Stedenbouw aan de universiteit van Pennsylvania.
Olmsted (1822-1903) is een van de grondleggers van de Amerikaanse landschapsarchitectuur. Hij ontwierp onder meer Central Park in New York, Mount Royal Park in Montreal en de tuinen rond het Capitool in Washington DC.
Opmerkelijk is dat Olmsted zich pas later in zijn leven ging wijden aan landschapsarchitectuur. In zijn jongere jaren wist hij niet goed wat hij wilde. Hij is boer, zeeman, journalist, schrijver en uitgever geweest. Later, toen hij al wel als landschapsarchitect werkte, kwamen daar nog natuurbeschermer en openbaar bestuurder bij. Kortom een zeer veelzijdig leven, waarin lang niet alles wat hij deed succesvol uitpakte.
Dat gezegd hebbende is Olmsted zeer belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de openbare ruimte in de VS. Naast de hierboven genoemde, beeldbepalende parken, heeft hij ook meegewerkt aan het ontwerp van hele stadsdelen (buitenwijken, stedelijke rivieroevers), pleinen, park’systemen’, universiteitscampussen, en heeft hij aan de wieg gestaan van Yosemite Park als natuurreservaat.
Hij paste zijn ontwerpen aan aan het bestaande Amerikaanse landschap en het klimaat, de ligging en de bodemgesteldheid. Hij respecteerde de ‘genius of the place’. Zo vleide hij in Montreal zijn park rond de berg Mount Royal. Hij had het stadsbestuur geadviseerd dat ”It would be wasteful to try to make anything else than a mountain of it.”

Maar misschien wel de belangrijkste reden waarom wereldberoemde parken als Central Park, Mount Royal maar ook Prospect Park (Brooklyn, NY) nog steeds zo succesvol zijn was zijn vermogen om te ontwerpen voor de volgende generaties. Hij slaagde er in zijn opdrachtgevers in te laten stemmen met een eindbeeld dat zij zelf niet meer mee zouden maken. Een overtuigende visionair dus.
Mijn bronnen:
- http://www.fredericklawolmsted.com/
- http://www.olmsted.org/
- www.nytimes.com/books
- www.jssgallery.org
Herkomst foto’s
en.wikipedia.org (schilderij Olmsted) en http://www.pixabay.com (foto Prospect Park)